چگونه یک پوستر خوب را بشناسیم؟
توضیحات:
-
به نام خدا
پوستر در واقع مصورسازی یک رویداد است به نحوی که پیامی تبلیغاتی و ترغیب کننده به همراه داشته باشد. در این سطح شاید به نظر برسد پوستر، رسانه تبلیغاتی ساده است که تنها با یک طراحی نه چندان پیچیده میتواند پیام مورد نظر را به مخاطب القا کند. اما باید در نظر داشت در دنیای پر زرق و برق امروز، تنها یک پوستر به معنای واقعی “خوب و خلاقانه” میتواند توجه مخاطب را از میان تمام هیاهوی اطراف، به خود جلب کرده و حتی او را به دنبال کردن منبع و پیام پوستر تشویق نماید. بر این اساس در ادامه برخی از ویژگیها و نکات مربوط به طراحی و ارائه یک پوستر جذاب و تأثیرگذار عنوان خواهد شد:
رنگ ها زندگی بخش هستند!
رنگها منابع ایجاد انواع احساسات و انرژیها در مخاطب هستند. یک طراح آشنا به مفاهیم رنگها میتواند با شناخت کامل موضوع و رویداد پوستر، بهترین رنگها را برای القاء پیام مورد نظر در بیننده، به نحوی مؤثر و هوشمندانه در کنار هم قرار دهد. البته باید خاطرنشان کرد، گاهی جذابیت یک پوستر میتواند در تک رنگ بودن و یا حتی سیاه و سفید بودن آن باشد به شرطی که این انتخاب متناسب با فضای کلی پوستر و موضوع مورد بحث باشد. در واقع یک پوستر خوب میتواند نتیجه انتخاب و استفاده هوشمندانه رنگهای به کار رفته در آن باشد.
به این همه پیچیدگی نیاز نیست!
برای داشتن یک پوستر خوب به دنیای پیچیده ای از اشکال و رنگها نیاز نیست. یک پوستر به شدت پیچیده و شلوغ نه تنها نمیتواند مخاطب را در مقابل خود میخکوب کند بلکه او را فراری میدهد. گاهی استفاده از ساده ترین ایده ها میتواند به نحوی مؤثر، بیننده را به موضوع پوستر مرتبط سازد. وجود نوشته های زیاد یا توضیحات غیرلازم تنها پوستر را گیج و خسته کننده میکند و مخاطب را از توجه به اصل رویداد و پیگیری پیام پوستر باز میدارد.
چه چیدمان مناسبی!
همانطور که در یک خانه، به نحوه قرارگیری وسایل برای ایجاد راحتی و نمای بهتر توجه میشود، لازم است در طراحی یک پوستر نیز به چیدمان متناسب و هماهنگ اجزا به عنوان مؤلفه های برای شناخت یک پوستر خوب، توجه کافی شده باشد. هماهنگ بودن اجزا به معنای لزوماً قرینه یا متقارن بودن نیست بلکه حتی گاهی عدم تقان هم میتواند به جذابیت پوستر اضافه کند. آنچه اهمیت دارد آشنایی طراح به ترکیببندی اجزا و بهترین روش برای کنار هم قرارگیری آنها است. برای مثال در بسیاری از مواقع، وجود یک کانون و مرکز توجه در پوستر میتواند بهترین راه برای جلب مخاطب باشد. در این هنگام طراح باید بتواند تناسبی بین اجزا برقرار کند که بیننده با نگاه کردن به پوستر ابتدا به مهمترین قسمت آن (که به عنوان کانون در نظر گرفته شده است) راهنمایی شود و سپس به صورت ناخودآگاه سایر اجزای جانبی پوستر را دنبال کند.
خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت!
اگر یک پوستر تمام مؤلفه های یک طراحی خوب را داشته باشد اما از خلاقیت لازم برخوردار نباشد، نمیتواند مسئولیت تبلیغاتی خود را به سرانجام برساند. بدون شک با وجود حجم بالای تبلیغات که در گوشه گوشه زندگی افراد به چشم میخورد، تنها یک پوستر خلاقانه میتواند مخاطب را وادار به تأمل و پیگیری نماید. متأسفانه و یا خوشبختانه خلاقیت یک فرمول مشخص و کلیدی ندارد و به تعداد طراحان و حتی انسانهای دنیا، راههایی برای رسیدن به ایدههای خلاقانه وجود دارد. گذر از چارچوب های مشخص محیط اطراف و در عین حال توجهی دقیق و هوشمندانه به اجزای محیط میتواند در شکل گیری یک پوستر خوب و خلاقانه تأثیر گذار باشد.